Thursday, August 20, 2015

Panduan Ringkas Cara Simpan Susu EBM untuk Ibu Bekerja

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk menulis disini. Seronok tau berkongsi ilmu ni. Minggu lepas konsult ibu baru bersalin tentang susu ibu. Seronok kami berbual.

Bukan la nak kata pandai sangat dalam bidang penyusuan ibu ni, bersandarkan pengalaman susu kan dua anak ni, inshaAllah ada sedikit ilmu yang boleh dikongsi bersama.

So, untuk panduan ibu-ibu yang baru nak belajar dan mungkin juga ibu-ibu yang dah lama tinggalkan alam penyusuan bayi ni, semoga entri kali ini bermanfaat untuk anda.

Lepas lahirkan Qamarulhuda, memang rasa kekok sekejap nak susukan dia. Almaklumlah dah lama tak menyusukan anak. Nuraini dah stop breastfeed umur 3 tahun. Ibu nak gi belajar kan, terpaksa lah stop. Alhamdulillah memang cukup susu ibu untuk dia sepanjang lebih jugak lah 3 tahun. Rezeki dia.

Qamarulhuda ni tak pasti lagi rezeki dia banyak mana, so far alhamdulillah, ada lagi bekalan susu untuk dia walaupun memang boleh dikatakan mencabar juga perjalanan breastfeeding Qamarulhuda sepanjang 8 bulan ni. 

Banyak kali outstation dalam tempoh yang agak lama. Memang mencabar. Nak cukupkan bekalan ebm sepanjang berkursus tu, Tuhan je yang tahu. Apa pun alhamdulillah, dah lepas pun exclusive breastfeeding. Itu pun dah cukup bersyukur. So, our journey still have 16 months to go. Doakan kami murah rezeki ye.

As promised, dibawah ni ada jadual cara penyimpanan susu ibu yang diperah (EBM) untuk panduan ibu-ibu semua terutama ibu menyusu yang bekerja. 

Panduan Penyimpanan Susu Ibu (EBM)

Tempat Penyimpanan
Tempoh
Suhu bilik
4-6 Jam
Bilik berhawa dingin
8 Jam
Peti 1 Pintu
Bahagian Beku
Bahagian Suhu Biasa


2 Minggu
8 Hari

Peti 2 Pintu
Bahagian Beku
Bahagian Suhu Biasa

3 Bulan
8 Hari
Deep Freezer
6 Bulan atau lebih

Panduan simpan susu ibu EBM dah ada. Jangan skip pam tau.
Nak tahu makanan yang boleh banyakkan susu?

Baca ni: 7 MAKANAN BANYAKKAN SUSU

Selain makanan harian yang boleh bantu banyakkan susu seperti dalam entri tersebut, sepanjang tempoh penyusuan, saya biasanya akan mengambil vitamin untuk keperluan nutrien diri saya untuk pastikan susu saya bernutrisi.

Sebenarnya, saya memang kagum dengan ibu menyusu yang tak perlukan vitamin tambahan sepanjang proses penyusuan. Saya memang perlukan vitamin tersebut terutama vitamin asas untuk pastikan saya terus bertenaga. Bukan mudah nak bagi nak dapatkan semua nutrien yang diperlukan oleh badan hanya melalui makanan, bila dah busy kerja, kadang-kadang, tak sempat nak makan pun.

Dengan nak uruskan anak lagi bila balik kerja, tambah  pulak nak bangun susu kan anak lagi malam-malam, memang vitamin dalam bentuk tablet wajib untuk saya. Penat la saya rasa. Bila cukup nutrien, baru badan rasa best. Takde la lemau jek. Susu pun banyak.

Antara vitamin wajib sepanjang penyusuan saya adalah Vitalea, Vitamin C, Alfalfa dan Ostematrix.

Takde 4 vitamin ni, lemau den. Masing-masing ada fungsi tersendiri yang saya memang elakkan untuk terlupa makan. Sayang anak punya pasal..

Set Lengkap Vitamin Sepanjang Penyusuan

Saya doakan perjalanan breastfeeding kita semua dimudahkan Allah swt. Jangan lupa banyakkan berdoa dan jangan skip pumping tau!

Contact saya mengetahui dengan lebih lanjut tentang vitamin yang saya amalkan,
SuhaileyMohdNoor
012 921 4064

1 comment:

  1. Good sharing. 😄. Jemput ke blog saya.

    Www.zahirahhafizan.com

    ReplyDelete

Your Comment Is Our Motivation!
Thank You Very Much

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...