Monday, March 24, 2014

5 PUNCA PENUAAN BUAT ANDA NAMPAK LEBIH TUA DARI USIA

Topik menarik nak dikongsikan bersama hari ini.

Bila sebut je pasal kecantikan, petua mudah nak cantik la terutamanya, pasti kakak-kakak, adik-adik jugak makcik-makcik teruja untuk mengetahui rahsia untuk cantik bukan? Namun, kita sering lupa akan proses penuaan yang menyebabkan kecantikan semakin merosot.

Maka, kita perlu mengkaji punca penuaan berlaku untuk mengekalkan tahap kecantikan kulit kita.

Hari ini saya nak fokus tentang PUNCA PENUAAN berlaku. Kita kaji dahulu punca penuaan berlaku. Apa yang kita semua inginkan pastilah sesuatu yang mampu dalam melambatkan penuaan iaitu produk yang bersifat ANTI PENUAAN. Dengan kata lain, nak melambatkan penuaan la ni. Nak awet muda lor.


Firstly, kita wajib tahu dulu, apakah punca yang mendorong kepada PENUAAN. Kita kaji kenapa dan bagaimana penuaan boleh berlaku, apa punca dan seterusnya apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk menghalang penuaan ini berlaku.

Boleh ke kita menghalang penuaan? Jom kita selidik 5 punca penuaan buat anda nampak lebih tua dari usia.

Sinaran Ultraviolet

Tidak dinafikan, sinaran ultraviolet memainkan peranan penting menjadi faktor penyumbang kepada penuaan kulit. Pendedahan berlebihan pada pada sinar gelombang panjang radiasi ultra lembayung (UVA) dan gelombang sederhana radiasi ultra lembayung (UVB) boleh merosakkan kulit. Menurut satu kaji selidik yang dilakukan, penduduk di negara yang beriklim tropika akan terdedah dengan sinaran UV dan menerima 95 peratus pancaran terus matahari sepanjang hari yang boleh merosakkan kulit dan kerana kurang prihatin mengenai hal ini, risiko untuk mendapat kanser kulit adalah sangat tinggi. Sinar UV menyebabkan wajah lebih terdedah dengan garisan halus, kedutan dan juga pigmentasi.

Radikal Bebas
Daripada berbagai teori mengenai penuaan, sehingga kini hanya teori radikal bebas yang diterima ramai. Teori ini mula diketengahkan oleh Professor Denham Harman pada tahun 1954. Ia menyatakan bahawa penuaan disebabkan oleh pengumpulan perubahan dalam badan yang disebabkan oleh molekul reaktif tinggi yang dikenali sebagai radikal bebas.

Radikal bebas adalah molekul yang elektronnya tidak mempunyai pasangan. Ini membuat ia menjadi tidak stabil dan tersangat reaktif. Untuk kembali stabil, radikal bebas akan segera merampas elektron dari sebatian yang stabil tetapi lemah pertahanannya. Sebatian tersebut adalah sel badan kita. Pencerobohan ini merosakkan sel, merubah fungsi dan juga DNAnya. Kerosakan ini melibatkan semua sel baru yang mewarisi DNA tersebut. Semakin usia meningkat semakin bertambahlah sel badan yang rosak dan ini sudah pasti mempercepatkan penuaan dan juga mengundang pelbagai masalah kesihatan.

Merokok
Ya, merokok membuatkan anda nampak lebih tua daripada usia sebenar. Satu kajian dari Case Western Reserve University di Cleveland baru-baru ini telah membuktikannya dengan  kajian ke atas pasangan kembar identikal. Untuk keperluan tersebut, kajian yang dipimpin oleh Dr Bahman Guyuron dari University Hospital di Cleveland menghadiri Festival Hari Kembar di Twinsburg, Ohio. Di sana mereka merekrut 79 pasangan kembar di mana salah satu kembar merokok sedangkan yang lainnya tidak merokok atau setidaknya merokok 5 tahun lebih singkat daripada kembarnya. Perbezaan rata-rata dalam riwayat merokok di antara pasangan kembar yang sama-sama merokok adalah 13 tahun. Hasil kajian mendapati para perokok menunjukkan kelopak mata atas yang lebih kendur dan kelopak mata bawah yang lebih berkantung. Mereka juga memiliki skor yang lebih buruk untuk keriput wajah, kerutan di bibir atas dan bawah, dan kulit di pipi, dan garis-garis penuaan lebih jelas di dahi dan di antara hidung dan mulut.

Stress Oksidatif 
Punca utama dan pertama masalah penuaan dengan ditandai pengeriputan kulit adalah Stress Oksidatif, yakni ketidakmampuan tubuh dalam menetralkan radikal bebas yang ada dalam tubuh.
 
Faktor Pemakanan
Kurang pengambilan air putih juga boleh punca yang mempercepatkan penuaan kulit. Kulit yang terhidrasi mudah mengalami kedutan walaupun usia anda masih muda remaja.

Pengambilan makanan yang kurang berkhasiat dan bekalan zat nutrien yang kurang mencukupi menyebabkan sel tidak mendapat nutrien yang cukup dan seterusnya kulit kelihatan tidak bermaya.

Hormon
Kekurangan hormon dan juga ketidakstabilan hormon di dalam badan juga merupakan punca penuaan berlaku. Hormon yang berkurang dan tidak stabil boleh mempercepatkan penuaan.

Seseorang yang kurang hormon akan letih, lesu dan kurang gembira. Bagi wanita,  kegagalan fungsi hormon seks mengakibatkan menopaus yang merupakan satu gangguan hebat bagi tubuh. Gangguan ini punca yang mempercepatkan penuaan berlaku.

Sebenarnya, terdapat lagi punca lain yang mampu mempercepatkan penuaan seperti pangambilan alkohol, kehidupan yang stress, pencemaran, genetik dan juga cara penjagaan diri.


Bagaimana untuk melambatkan proses penuaan ini? Kita sambung di entri seterusnya.


Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah
suey
shaklee independent distributor
886589



cc Utusan Malaysia, Info Kesihatan, MajalahKesehatan.com


No comments:

Post a Comment

Your Comment Is Our Motivation!
Thank You Very Much

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...