Friday, March 21, 2014

MANFAAT TEH HIJAU

Holla everyone!!

Masih berkisar tentang Teh Hijau! Semalam dah cerita tentang Teh Hijau dan kaitannya dengan penurunan berat badan. Baca di sini untuk akses kepada artikel tersebut ye. Kurus dengan Teh Hijau
 Teh Hijau

Jom kita tengok manfaat lain yang TEH HIJAU mampu beri kepada kita. Segala info saya petik dari beberapa laman web yang saya google. InshaAllah informasi yang dipaparkan adalah dari sumber yang sahih. Manfaat yang Teh Hijau boleh bagi adalah seperti berikut :

1) Mengurangkan risiko kanser

Teh hijau mempunyai komponen zat yang mampu melawan sel kanser. Ia mencegah pertumbuhan sel tidak normal ini dan menghasilkan saluran darah baru bagi menggalakkan pertumbuhan sel yang baik. Kajian yang dijalankan menunjukkan teh hijau membantu mengurangkan kanser payu dara, perut, esofagus, kolon dan kanser prostat. Maka, wajarlah teh hijau ini diambil oleh seisi keluarga untuk melindungi daripada risiko kanser!

2) Mengatasi bengkak mata

Bagi mereka yang mempunyai masalah yang berkaitan dengan mata, boleh cuba minum Teh Hijau tau. Memandang, teh hijau ini mengandungi antioksida yang tinggi, dengan mengambil dua kantung teh hijau yang sudah digunakan dan diletakkan pada mata selama 10 minit mampu mengatasi masalah bengkak mata. Malah mata menjadi segar dan cerah.


3) Antiseptik kulit

Kandungan semula jadi antiseptik pada teh hijau mampu mengurangkan kegatalan dan bengkak pada kulit; juga luka serta terbakar akibat pancaran matahari. Bagaimana? Ini boleh dilakukan dengan meletakkan sedikit teh hijau pada luka atau tempat yang terkena gigitan haiwan. Boleh diaplikasikan kepada kanak-kanak juga.


4) Melindungi kulit

Produk mengandungi ekstrak teh hijau mampu melindungi kulit daripada masalah jerawat, gatal dan radang kulit. Tips yang bagus untuk wanita diluar sana yang memang mementingkan penjagaan kecantikan diri.


5) Menurunkan tekanan darah

Kandungan teanin di dalam teh hijau yang bersifat antihipertensif iaitu mampu membantu menurunkan tekanan darah dan berada pada tahap normal. Sangat bagus untuk dicadangkan kepada ibu bapa juga mertua yang mempunyai masalah tekanan darah tinggi. Sesuai dijadikan stok bekalan harian buat mereka.


6) Menguatkan daya ingatan
Para pelajar, take note ok. Instead of ambil coffee untuk stay up, better ambil Teh Hijau Dengan meminum teh hijau dua gelas sehari dikatakan mampu menguatkan daya ingatan anda.

7) Awet Muda

Kandungan vitamin E membuatkan kulit lebih muda. Selain itu minuman ini juga membantu melancarkan peredaran darah sekali gus mengurangkan risiko sera­ngan jantung dan strok. Manfaat yang membuatkan saya teruja untuk minum teh hijau.

8) Memanjangkan Hayat

Banyak kajian telah membuktikan antioksidan yang terdapat dalam teh dapat melindungi tubuh daripada penyakit tertentu seperti masalah sakit jantung, strok dan kanser. Flanovoid iaitu sejenis antioksidan yang terdapat dalam 3 cawan teh adalah lapan kali lebih kuat dari yang diperoleh daripada sebiji epal. Satu kajian telah dilakukan di daerah Schizouka, Jepun pada tahun 1994. Hasilnya, kadar kematian masyarakat di situ 10 hingga 15 peratus lebih rendah dibandingkan dengan kadar kematian di daerah Jepun yang lainnya.

9) Mencegah Keracunan Makanan Hayat 

Disebabkan teh hijau terkenal sebagai pembunuh bakteria, meminum teh hijau dapat menurunkan risiko keracunan makanan akibat bakteria kerana teh hijau dapat mencegah tumbuhnya bakteria yang berbahaya seperti clostridia dan E. coli. Apabila terkena cirit birit, anda disarankan untuk minum teh hijau yang pekat untuk merawat. Teh hijau ni merupakan agen pembasmi kuman yang paling kuat kerana ia mempunyai kesan anti toksik dalam toksin yang dihasilkan oleh bakteria.

10) Mencegah Penyakit Gigi

 Polyphenol dalam teh hijau mempunyai kandungan anti bakteria yang membantu mencegah penyakit gingivitis dan periodontal dengan cara membunuh bakteria berkumpul dalam mulut yang menyebabkan kerosakan gigi. Tindakan anti bakteria ini juga dikatakan berkesan dalam merawat halitosis atau masalah mulut berbau dengan cara membunuh bakteria penyebab bau busuk.

10 manfaat teh hijau berjaya dikongsi.Alhamdulillah dipermudahkan.

Ingin mencuba teh hijau dari shaklee? hubungi 0129214064 or sueymn@yahoo.com

bersama membangunkan ekonomi ummah
suhailey

No comments:

Post a Comment

Your Comment Is Our Motivation!
Thank You Very Much

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...