Sunday, January 1, 2017

5 CARA CARI DUIT LEBIH SUPAYA CEPAT BEBAS HUTANG

Assalamualaikum...

Duit lebih?? Siapa nak????

Tak perlu tunggu duit lebih, duit itu sendiri, memang ramai yang nak.betul tak? 

Especially duit tu boleh dapat dengan cara yang mudah. 
Bayangkan tiba tiba ada orang kasi duit RM 1000 macam tu je, tak perlu buat apa apa, siapa pun tak tolak. 

Jangan cerita pasal RM1000, RM 10 pun tiada siapa yang tolak. 
Betul tak?


Hutang???

Hutang pulak adalah MIMPI NGERI untuk semua orang dalam dunia ni. Walaupun memang ada hutang baik, tapi hutang masih tetap hutang.

Terutama dalam keadaan ekonomi yang tak berapa baik sekarang, memang hutang patut sangat dielakkan. Tak buat hutang baru pun dah cukup bagus tau.

Bebas hutang memang sangat diimpikan oleh semua orang. Lega nak mati bila dah bebas hutang.
Lepas satu beban dan seksaan yang dahsyat kat sana nanti.

Hidup memang sangat tenang bila bebas hutang. Serius best.

Hari ni saya nak berbicara tentang 5 cara cari duit lebih supaya cepat bebas hutang.

Harus diingatkan, cara cari duit lebih yang saya bakal kongsikan ini adalah pandangan dari saya sendiri dan mungkin juga daripada pengalaman sahabat sahabat saya yang terdekat. 

Kiranya cara cari duit lebih ni dah memang dipraktikan dan terbukti berjaya oleh mereka mereka yang berkenaan.

Mungkin korang boleh cuba salah satu cara duit lebih tersebut mengikut kesesuaian cara hidup dan masa korang.

Jangan bimbang, cara cari duit lebih yang saya maksudkan ini bukanlah kerja haram dan tidak patuh undang-undang mana-mana negara pun,dan bukan jugak mlm haram jadah. Bukan juga skim cepat kaya aka cepat lingkup. Hihi

5 Cara Cari Duit Lebih Supaya Cepat Bebas Hutang adalah seperti berikut :

1. Servis menghantar barang

Servis menghantar barang atau pun kini popular dengan panggilan runner, sesuai untuk kita cari duit lebih secara part time atau fulltime.

Bergantung kepada masa masing-masing. Tak strict. Ikut waktu lapang kita. 


Walaupun pendapatan tak seberapa sehari bagi yang menjalankan secara part time, let say rm20/sehari, sebulan dah ada rm600 kan?

Tak ke banyak tu, takkan la dapat rm20 je, mungkin lebih dan berkurang tapi sekurang-kurangnya memang ada la duit lebih untuk korang kan?

Antara servis penghantaran yang sahabat saya terlibat ialah servis menghantar barang dari kemaman ke kuantan dan sebaliknya. 

Since dia kerja kat kuantan dan tinggal kemaman, memang sesuai servis ini untuk dia.

Sahabat lain pulak, ambil upah ambil anak kawan-kawan masa rehat tengahari. Servis ini dia provide untuk parents kawan-kawan anak dia. 
Kerja beliau, ambil anak anak tersebut dari sekolah dan hantar ke transit mereka. 

Alang-alang memang nak hantar anak sendiri, ambil upah untuk hantar anak orang lain sekali. Lumayan jugak hasilnya, lepas la duit makan dan duit minyak sebulan tu. Beliau memang korbankan waktu rehat beliau untuk cari duit lebih dengan cara ni.

Korang mungkin boleh ikut cara sahabat saya ini atau boleh adjust perniagaan seumpama ini. Khidmat hantar dan beli setiap minggu ke? Mana mana yang sesuai dengan waktu yang korang ada.

2. Tuisyen

Jika korang ada tahap pendidikan yang tertentu, maksud saya memang habis sekolah la, boleh buat tuisyen dirumah atau buat personal tuisyen. 
Boleh jugak join pusat tuisyen.


Pilih subjek yang korang konfiden nak mengajar, buat part time, mungkin 3 minggu sekali. 
Zaman sekarang, tuisyen dah jadi keperluan tau, rebut peluang ni.
Budak tadika pun dihantar ke tuisyen tau.

Jika memang pandai bab mengaji dan berkelayakan, memang parents mencari sangat pengajar al quran untuk waktu hujung minggu.

Adik saya sendiri memang jurusan usuludin, dia tak berniat pun nak buat part time, kawan-kawan pulak mintak ajar anak mereka mengaji. 

Malam kan free, ok je nak mengajar, bukan sehari pun, ajar iqra. Ter 'dapat' duit lebih pulak dia. Rezeki. 

Kalau dia memang komited buat, memang banyak dapat income kat situ. 
Kalau kat kemaman ni, sebulan parents bayar dalam rm50-100 sebulan untuk ajar anak mereka mengaji dan kafa sekali.Hujung minggu je tau.

Ni contoh la, boleh apply untuk subjek lain. Rate ikut tempat.

3. Menjalankan bisnes jualan langsung secara part time

This one, i love it so much. Saya pilih shaklee. Tak semestinya strictly shaklee je. Banyak lagi peluang lain jugak, Tupperware, Amway, Cosway, CNI dan lain-lain.

Saya pilih shaklee sebab saya tertarik dengan pelan pemasaran shaklee dan sistem jualan shaklee ni. Pada saya bisnes ni mudah sangat nak buat. 


Modal rendah dan boleh je nak stop bila-bila saya suka dan start balik bila bila yang saya nak. Takde stress kat situ. Saya tak minat bisnes yang akan buat saya stress. I need an element of joy dan pada masa yang sama saya nak duit lebih jugak.

Saya jugak boleh tetapkan sendiri berapa income saya nak. Best tak?
Kalau korang nak join jugak, whatsapp saya di talian 012 921 4064. Kita bincang details tau. :)

Mana la tahu, korang pulak dapat lebih daripada apa yang saya dapat sekarang. Syok tak?

4. Drop ship online

Trend zaman sekarang bisnes online buat dropship. Jual kat facebook.

Sesuai sangat untuk mereka yang takde modal tapi nak bisnes. 


Sahabat saya buat dropship pakaian kanak-kanak dan barang mainan. Masyuk...
Settle duit makan dan belanja harian. Tak usik duit gaji pun. Best kan.

5. Berniaga depan rumah secara kecil kecilan

Siapa yang duduk kawasan perumahan sesuai cari duit lebih cara ni. 
Macam macam perniagaan modal rendah boleh mulakan. 

Berniaga air ataupun makanan. Buah buahan potong pun boleh. 
Mungkin  boleh cari duit lebih cara ni masa hujung minggu atau pada malam hari. 

Sediakan khidmat cod atau cash on delivery sekali, laju jalan bisnes tu.

Zaman minyak mahal, tak berbaloi nak masak sikit. 
Nak tapau pulak, tak berbaloi dengan masa dan minyak yang mahal. 

Ade khidmat delivery memang win win situation untuk both pembeli dan penjual.

Sahabat saya buat kek, kuih muih dan western food. Buat delivery sekali. Senang untuk saya tempah dan mintak hantar ke sekolah anak. Time jamuan diaorang especially. 


Ramai je parents macam saya ni, tempah je dan mintak penjual deliver sekali. Jimat masa kami tau. Untung mereka yang buat bisnes macam ni.

Sekian, entri 5 cara cari duit lebih supaya cepat bebas hutang. Diharap entri ni dapat memberi idea kepada korang untuk menjana pendapatan extra supaya korang ada duit lebih bagi melunaskan hutang dan seterusnya korang dapat bebas hutang awal.

Doakan saya jugak tau, saya ada hutang kereta dan rumah untuk dibayar. Sedang berusaha untuk melunaskan lebih cepat dari sepatutnya. Doakan tau.

Kalau korang nak settlekan hutang kredit kad, boleh baca entri kat link ni, insha Allah sangat membantu.


Best of luck semua. Till we meet again ni next entry k.

Bersama Bangunkan Ekonomi Ummah.

Suhailey
Kuantan,Pahang
1 Januari 2017

1 comment:

  1. Assalam...

    Ni saya ada satu lagi cadangan... Anda boleh buat Bisnes Simkad Tune Talk Tone Excel. Pendapatan pasif yang berpanjangan. Dengan usaha dan sikit kerajinan insyaAllah hutang dapat dilunasi dalam masa tempoh yang singkat. 100% online. Dengan modal serendah RM100 lagipun sememangnya kita pengguna telefon bimbit kan?

    Terima kasih, wassalam

    ReplyDelete

Your Comment Is Our Motivation!
Thank You Very Much

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...