Sunday, March 17, 2013

vitamin E dalam diet harian

Pernah makan vitamin E?
Ramai sebenarnya yang amik vitamin E dalam bentuk supplemen cuma tak la sepopular pengambilan vitamin C yang memang rata-rata rakyat Malaysia ambiklah..

Main reason orang ambik Vitamin C adalah disebabkan kandungan antioksidan yang terdapat dalam vitamin c tersebut. Namun, tahukah anda antioksidan di dalam vitamin E adalah 50 kali lebih banyak daripada antioksidan di dalam vitamin C. Ternyata lebih banyak kan!! Agak-agaknye la kan, kenape orang lebih prefer ambik vitamin C berbanding Vitamin E yang ternyata tinggi antioksidan nya?

Apa yang boleh disimpulkan di sini, vitamin C lebih dipromosikan daripada vitamin E dan juga faktor harga dimana vitamin C lebih murah daripada vitamin E.Walaubagaimana pun pengambilan vitamin C dan E dalam diet harian adalah satu gabungan vitamin yang mantap untuk kecantikan dalaman dan luaran.

so, dari mana sebenarnya kita boleh dapat sumber vitamin E ni sekiranya tak nak ambik vitamin?
nak supplemen, tentukan vitamin E shaklee menjadi pilihan!!

Di sini sue listkan makanan-makanan yang kaya dengan vitamin E yang sungguh berkhasiat ini :)

# minyak jagung # Badam # Jagung # kacang # biji bunga matahari # cotton seed oil # sayuran berdaun hijau # zaiton # wheat germ #

by the way, kenape nak kena makan vitamin E ni? bagus sangatkah?
Vitamin E sebenarnya menjalankan pelbagai fungsi yang penting dalam tubuh kita. Salah satu fungsinya adalah untuk melindungi vitamin A dan B kompleks serta zat Biotin terhapus oleh tindakan zat lemak yang perat. Ia melindungi Vitamin A, asid lenoleic dan lain-lain zat makanan dari terhapus oleh tindakan zat oksigen dalam tubuh.
Vitamin E juga sangat mustahak dalam memelihara otot kita terutama otot jantung agar sentiasa dalam keadaan sihat dan kuat.
Selain itu, vitamin E juga digunakan untuk merawat dan menyembuhkan penyskit kencing manis atau diabetes. Vitamin E juga berkesan dalam rawatan pesakit yang mengidap gastric ulser.
Vitamin ini juga dikatakan sebagai paling mujarab bagi mencegah kemandulan dikalangan lelaki dan wanita serta berbagai gangguan sakit pada organ peranakan atau rahim wanita.
Banyak betul manfaat pengambilan vitamin E ini, maka haruslah kita semua memastikan keperluan vitamin E yang cukup dalam diet seharian kita ;)

sekian perkongsian untuk hari ini.

No comments:

Post a Comment

Your Comment Is Our Motivation!
Thank You Very Much

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...