Friday, December 9, 2011

Pengurusan masa?

Hahaha..x terupdate rupenye blog daku ini..dlm kesibukan mengejar dunia dan akhirat jua insyaalah, kdg2 terlupa tanggungjawab yg perlu dilaksanakan. Nk kate busy sgt xde la pulak, keje biasa je..kursus x byk sgt nk attend tahun ni, proposal x yah buat..kes pulak walaupun agak byk tp ade kawan yg buat sekali..mungkin jawapannya ade pada peristiwa2 yg berlaku dan keterbatasan diri sendiri serta kekurangan yg ada..

aini, umi x tau la umi wat ape...mcm busy ye! Luckily, ade mase nk jaga awak, nk main ngn aini, gurau2, basak p playground...hehe hebat anak umi ni..

Actually, ape yg berlaku ni lebih tepat sekali adalah berkaitan langsung dgn...TIME MANAGEMENT...masa yg sedikit blh dimanfaatkan sepenuhnya sekiranya digunakan dengan betul dan diuruskan dgn baik.

'Time' is a used to sequence events, to compare the durations of events and the intervals between them, and to quantify rates of change such as the motions of objects and, also, changes such as decay. Dis defintion cited from wikipedia.

Dr segi islamik pula, dlm surah al asr ade menceritakan mengenai masa...penghayatan surah ini sepatutnya blh membuatkan kite as muslim lebih menghargai masa dan tidak mensia-siakannya...

"Demi MASA. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan KEBENARAN. Yang berpesan-pesan dengan KESABARAN”.

Allah menjadikan masa selama 24 jam sehari sememangnya cukup untuk setiap hamba-Nya meneruskan kehidupan mereka. Adakalanya kita merasakan tidak cukup masa bukan kerana salah masa atau pun Allah tidak memperuntukkan masa yang cukup untuk kita, namun apa yang perlu kita sedari ialah pengurusan kita untuk mendahulukan yang lebih penting daripada perkara yang penting. Meninggalkan perkara yang tidak memberikan manfaat dan menggantikannya dengan perkara yang Berfaedh....

Indah sungguh tafsir surah ini..semoga memberi manfaat kepada semua..jumpe di lain entry..sampaikanlah walaupun dengan satu ayat...

With lots of love,
Umi nuraini

No comments:

Post a Comment

Your Comment Is Our Motivation!
Thank You Very Much

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...